Kleur bekennen

De kracht van kleur

Kleur bekennen

De schakering aan kleuren die we kunnen waarnemen is even fascinerend als eindeloos. Welbeschouwd is kleur de weerkaatsing van licht op een object en dit is een ruim begrip. Feit is wel dat kleuren wat met je doen en je stemming en gedrag kunnen beïnvloeden. Iedereen heeft een lievelingskleur en een tint die je de haren te berge doet rijzen. Vaak weten we de redenen niet, dat is gewoon een gevoel dat boven komt of een associatie met een eerdere (onbewuste) ervaring.

Kleurgebruik zegt veel over degene die het toepast maar hoe het daadwerkelijk overkomt is afhankelijk van de persoonlijke ervaringen van een individu. Men noemt het ‘kleur bekennen’ als je jezelf blootgeeft. Kleur toont karakter, aard en stijl aan.


Color branding
Kleur communiceert op krachtige wijze. Als je een boodschap, gevoel, beleving of statement over de bühne wilt brengen dan is het raadzaam om goed na te denken over je kleurgebruik en hoe je jouw palet in wilt zetten. Kleurenleer is een wetenschap die je daarbij kan helpen. In openbare ruimtes, commerciële instellingen en specifieke campagnes worden kleuren zorgvuldig gekozen en met een duidelijk doel toegepast.

Stel jezelf de volgende vragen als je kleuren gaat kiezen. Wie ben je als bedrijf/ondernemer? Waar staat jouw merk voor? Wat is je boodschap? Wie wil je aanspreken? Aan welke emotie wil je appelleren? Elk antwoord zal naar een bepaald palet leiden. Met kleur hoef je niet al te voorzichtig te zijn, dan kan het snel saai worden. Kleurgebruik vraagt om een beetje lef. We noemen dit Color Branding en onze gespecialiseerde kleuradviseurs zijn je hier graag bij van dienst.

Kleurenpsychologie
Onze collectie is zeker kleurrijk te noemen en op de site kun je zoeken naar producten in een specifieke tint. Wil je graag de aandacht trekken, passie uitstralen of een statement maken? Kies dan voor de kleur die het meest effect heeft op de mens: Rood.

Wil je graag betrouwbaar en solide overkomen kies dan voor een blauwtint. Het vrolijk oranje zorgt voor open communicatie terwijl groen geassocieerd wordt met rust, gezondheid en vitaliteit. 

Kleurenpsychologie gaat een stuk verder dan de basis die we hier benoemen. Voor elk doelstelling, uiting of boodschap kunnen we de inrichting leveren in de gewenste kleur. Dat gaat van stoel tot vloertegel en alle accessoires. Is jouw specifieke kleur niet standaard in ons assortiment vertegenwoordigt dan zijn er mogelijkheden meubilair, karpetten en point-of-sale materialen te personaliseren.

Kleurrijke tips:
Kleuraccenten brengen dynamiek
Contrasten zijn spannend. Ton-sur-ton kleurgebruik brengt rust en harmonie
Pasteltinten zijn heel prettig om kleur mee aan te brengen als je niet te uitbundig wilt zijn
Wel een beetje uitbundigheid erbij gewenst? Combineer de pastels dan met felle fluor kleuren voor een verrassend effect.
In basistinten als grijs is één rode stoel de aandachttrekker
Laat je inspireren door trends maar kies iets wat bij je bedrijf en visie past, niet wat in de mode is.